Bezoek de beurs

19 - 20 oktober 2024 | Flanders Expo Gent | 10:00 – 17:00 uur

Geld verdienen aan uw tweede verblijf – verhuur het als vakantiehuis

U bent van plan een tweede huis te kopen. Veel mensen kopen een tweede huis om daar hun ultieme vakantieplezier te beleven. Voor anderen betekent dit een belegging in vastgoed of zien het als een combinatie van beiden. Door uw tweede huis als vakantiehuis te verhuren profiteert u optimaal van uw aankoop. Tijdens uw vakantie geniet u zelf van het huis en verdient u er geld aan wanneer u weer thuis bent.

Het ultieme vakantiegevoel

Steeds meer mensen kiezen voor een vakantie in de persoonlijke sfeer. Met name privacy, eigen voorzieningen en ruimte zijn belangrijke argumenten voor het huren van een vakantiehuis. Het huren van een vakantiehuis voor een lang weekend dichtbij huis is veruit het meest populair. Daarnaast boekt één op de drie vakantiegangers een vakantiehuis om van de zon te genieten. Daarbij stijgt de vraag naar een vakantiehuis in Zuid-Europa. Ook Tsjechië en Kroatië worden steeds vaker als zomerbestemming geboekt.

Van de Nederlandse vakantiegangers die een vakantiehuis boeken, doet 30% dat in eigen land, veelal voor een weekend met familie of vrienden. Ook tijdens de zomervakantie blijft het huren van een vakantiehuis in eigen land populair. Duitsland volgt kort daarop; een op de vijf vakantiegangers boekt voor de zomer een vakantiehuis in dit land.

Het verhuren van een vakantiehuis

Als u besluit om uw tweede huis als vakantiehuis te verhuren, dan wilt u dit natuurlijk snel onder de aandacht brengen van potentiële gasten. Aan u de keuze om de verhuur zelf te doen, door bijvoorbeeld een eigen website te bouwen of een advertentie te plaatsen op een advertentieplatform voor vakantiehuizen. In beide gevallen betekent het dat u zelf veel moet regelen. Denk aan de presentatie van uw huis (foto’s, huisbeschrijving), het bijhouden van de boekingen op de huiskalender, maar ook het contact met gasten zoals het afhandelen van betalingen, eventuele klachten en schades.

Heeft u hier geen tijd voor of geeft u die rompslomp liever uit handen? Dan zijn er diverse professionele organisaties die gespecialiseerd zijn in de verhuur van vakantiewoningen. Zij verzorgen het volledige traject van promotie tot boeking en verdere afwikkeling met gasten. Naast een groot bereik van potentiële vakantiegangers, beschikt zo’n organisatie over uitgebreide kennis van de verhuurmarkt. Een goede verhuurspecialist maakt gebruik van lokale experts, die u kunnen adviseren hoe u het maximale rendement uit uw vakantiehuis kunt halen. Ook zaken als schadeverzekeringen en eventuele klachten zijn bij dit soort organisaties gedekt.

Een goed voorbeeld van zo’n verhuurorganisatie is Belvilla. Met ruim 35 jaar ervaring heeft Belvilla zich ontwikkeld tot één van de belangrijkste spelers op de Europese markt van online accommodatie verhuur. Belvilla maakt sinds eind 2014 onderdeel uit van de Duitse mediaonderneming Axel Springer (o.a. uitgever van dagbladen Bild und Die Welt). Belvilla onderscheidt zich met het one-stop-shopping verhuurconcept van andere verhuurorganisaties. Als vakantiehuiseigenaar beheert u slechts één huiskalender, waarbij uw vakantiehuis met pakkende tekst en professionele fotoreportage onder de aandacht komt bij miljoenen potentiële vakantiegangers wereldwijd. Naast promotie op Belvilla wordt uw vakantiehuis gepromoot via zusterwebsites zoals Casamundo en Topic Travel en het zeer uitgebreide partnernetwerk met partijen zoals Booking.com en HomeAway. Dit wereldwijde bereik resulteert in veel boekingskansen, maar ook in een grote vakantiespreiding en daardoor ook voldoende bezetting in het laagseizoen. De (lokale) verhuurexperts van Belvilla maken zich sterk om een zo hoog mogelijk verhuurrendement voor u te realiseren. Hun kennis van de regio en vergelijkingsmogelijkheden met soortgelijke vakantiewoningen zijn hierin de sleutel tot succes.

Pluspunten voor uw vakantiehuis

Als u uw vakantiehuis gaat aanbieden voor verhuur, denk dan ook aan de kenmerken van het huis. Vakantiegangers zullen uw huis in veel gevallen vinden op basis van de ligging en de uitstraling van het huis, maar hoe zorgt u ervoor dat ze het ook daadwerkelijk boeken? Een vakantiehuis met toegang tot WIFI, een vaatwasser en een oven zijn voor vakantiegangers belangrijke pluspunten. Is uw vakantiehuis geschikt voor groepen en families, houd dan bij voorkeur twee personen per slaapkamer aan en maximaal vier personen per badkamer. Uiteraard zijn er nog vele andere factoren die uw vakantiehuis aantrekkelijk maken voor vakantiegangers. Natuurlijk is dit sterk afhankelijk van de regio waar het vakantiehuis zich bevindt en het vakantiedoel van de potentiële gast. Schakelt u voor de verhuur van uw vakantiehuis de diensten van Belvilla in, dan zullen zij u hierover uitstekend adviseren.

Bron: Belvilla

* De cijfers in dit artikel zijn gebaseerd op gastverblijven in 2015, waarin Belvilla meer dan 4,5 miljoen overnachtingen in totaal 27.000 vakantiehuizen verzorgde.

Gerelateerde berichten

Bekijk

Een tweede verblijf verhuren voor rendement

Investeren in een tweede verblijf is populair. Als je op het punt staat om in een vakantiehuis te investeren, neem dan zeker even de tijd om na te gaan wat je rendement kan zijn. In de meeste gevallen is het bezit van een vakantiehuis financieel voordelig en dus een verstandige beslissing.

Bekijk

Nieuwe BTW-plicht bij gemeubileerd verhuren

Als u een gemeubelde vakantiewoning verhuurt en daar een bijkomende dienst verleent, moet u 6 procent btw aanrekenen. Behalve extra administratie levert dit ook voordelen op.  

Bekijk

4 redenen om een vakantiewoning te kopen in Nederland

Vroeger kochten Belgen en Nederlanders vaak een tweede woning in Frankrijk, Spanje of in een ander zonnig vakantieland. De laatste tijd kiezen steeds meer mensen voor een vakantiehuis in eigen land. Wij zetten vier goede redenen op een rijtje voor een vakantiehuis in België of Nederland.  

Bekijk

Appartementen aan de kust populairder dan ooit

Door de coronacrisis kozen veel mensen de voorbije jaren voor een tweede verblijf aan de kust. De stormloop nam af na de zomer van 2021. Toch vonden eind 2021 nog steeds 13,4% meer transacties plaats dan voor de pandemie. Het is duidelijk: appartementen aan de kust blijven in trek.  

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van de Second Home Beurs. Of ontvang wekelijks het laatste woningaanbod in je mailbox. Je kunt je op elk moment eenvoudig afmelden.



Aanmelden