4 aandachtspunten bij de aankoop van een tweede woning

Steeds meer mensen investeren hun spaargeld in een vakantiewoning omdat het op de spaarboekjes nauwelijks iets opbrengt. Als je overweegt om een tweede woning aan te kopen, hou je best rekening met een aantal ‘verborgen kantjes’ want het gaat gepaard met heel wat financiële en fiscale gevolgen.

Federale belastingvermindering voor tweede woning

Als je een hypothecaire lening afsluit voor een tweede verblijf waar je zelf niet woont, kan je een beroep doen op de federale belastingvermindering. Dit behoort tot het federale stelsel van het langetermijnsparen. Concreet betekent het dat je het terugbetaalde kapitaal en de premies voor de schuldsaldoverzekering fiscaal kan aftrekken tot maximaal 2.350 € voor het aanslagjaar 2020.

Je moet er wel rekening mee houden dat ook de premies van het langetermijnsparen tot deze korf behoren. Als je aan langetermijnsparen doet, is het mogelijk dat je ze al volledig ‘gevuld’ hebt en niet verder kan aanvullen met de kapitaalaflossingen van je hypothecaire lening. Met andere woorden: de belastingvermindering voor een tweede woning is enkel interessant als je niet aan langetermijnsparen doet.

Vermindering woonbonus

De aankoop van een tweede huis verlaagt het belastingvoordeel dat je geniet dankzij de woonbonus. Dit bestaat uit een basisbedrag en een aantal verhogingen, afhankelijk van wanneer je je woning hebt gekocht:

Als je van de woonbonus geniet, wordt sowieso het fiscaal voordeel tijdens de eerste 10 jaar na de aankoop verhoogd met 760 € als het om de aankoop van je enige en eigen woning gaat. In het geval van een tweede verblijf is dat niet langer het geval, en heb je dus geen recht meer op de verhoging van 760 €. Als je meer dan 10 jaar geleden een hypothecaire lening hebt afgesloten voor je eerste woning, ondervind je geen gevolgen van de verlaging van de woonbonus. Want na tien jaar heb je geen recht meer op de verhoging.

Opname tweede woning in belastingaangifte

Als je een tweede woning aankoopt, heeft dit ook een invloed op je belastingaangifte (personenbelasting). Wie een tweede verblijf bezit, moet het kadastraal inkomen opnemen in de belastingaangifte. Dit bedrag wordt geïndexeerd en verhoogd met 40 procent. Het resultaat wordt toegevoegd aan je inkomen, waardoor de kans bestaat dat je in een hogere belastingschijf terechtkomt en dus meer belastingen moet betalen.

Als je je tweede woning verhuurt of er een professionele activiteit uitoefent, ben je verplicht om het netto onroerend inkomen (de huur verminderd met de forfaitaire kostenaftrek) in te vullen op je belastingbrief. Ook dat beïnvloedt het bedrag van de belastingen dat je dient te betalen.

Onroerende voorheffing

Voor een tweede woning moet je, zoals voor je eerste huis, onroerende voorheffing betalen. Deze belasting bestaat uit een basisheffing, opcentiemen per provincie en opcentiemen per gemeente. In Vlaanderen bedraagt de basisheffing 2,5 procent. In Wallonië is het 1,25 procent.

 

Ook interessant voor jou: Slim beleggen in vastgoed, 5 ultieme tips

Gerelateerde berichten

Bekijk

Vakantiewoning kopen? Een paar belangrijke tips!

Denk je erover om een eigen vakantiehuis te kopen? Lees dan dit overzicht met enkele tips en zaken waarmee je zeker rekening moet houden.

Bekijk

Financieel & fiscaal: Een tweede huis in Frankrijk

Ben je eigenaar van een tweede woning in Frankrijk of wil je een vakantiewoning kopen in Frankrijk? Dan moet je rekening houden met een aantal financiële en fiscale gevolgen. Een overzicht.

Bekijk

Heeft Italië een aantrekkelijk belastingklimaat voor tweede woningbezitter?

Droom je van een tweede woning in Italië? Dan hebben we goed nieuws, want Italië heeft een interessant belastingklimaat voor buitenlanders die er een vakantiewoning bezitten.

Bekijk

Erfrecht en nalatenschap van je vakantiewoning in Spanje

Na het overlijden van een dierbare moeten nabestaanden heel wat complexe formaliteiten opvolgen. Ze moeten verschillende instanties op de hoogte brengen en hen heel wat verschillende documenten bezorgen. De akte van overlijden – die u bij de gemeente of via uw begrafenisondernemer kan bekomen – is een cruciaal document om deze formaliteiten vlot te kunnen afhandelen. Bij een overlijden in België is men verplicht een aangifte nalatenschap in te dienen binnen een termijn van 4 maanden na het overlijden. Als het overlijden buiten België plaatsvindt, dan geldt een langere termijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van de Second Home Beurs. Of ontvang wekelijks het laatste woningaanbod in je mailbox. Je kunt je op elk moment eenvoudig afmelden.



Aanmelden